Gesetteld en school is "begonnen" - Reisverslag uit Bridgetown, Barbados van nick biggelaar - WaarBenJij.nu Gesetteld en school is "begonnen" - Reisverslag uit Bridgetown, Barbados van nick biggelaar - WaarBenJij.nu

Gesetteld en school is "begonnen"

Blijf op de hoogte en volg nick

24 Januari 2014 | Barbados, Bridgetown

Het nieuws dat het weer in Nederland aan het omslaan is naar iets dat op winter lijkt is ook hier eindelijk aangekomen,dit lijkt me een perfect moment voor een update van onze studiereis.

Vorige week hebben we na een paar dagen relaxen aan het strand besloten om een bezoek te brengen aan de hoofdstad Bridgetown. De naam zegt het eigenlijk al, de stad is overspoeld met bruggen in alle soorten en maten. Na een beetje rondwandelen besloten we om een hapje te gaan eten bij een van de lokale restaurants. Het restaurant waar we uitkwamen lag aan het water met een prachtig uitzicht op de jachthaven van bridgetown. Nou daar zaten we dan, 28 graden, een zonnetje en een prachtig uitzicht, tijd voor een koud biertje en lekker eten. Onze huisbaas raadde ons aan om het favorieten eten van de lokale bevolking te eten. Het gerecht heet Roti en bestaat in de variaties beef, chicken en fish. Het is eigenlijk een wrap die gevuld wordt met gekookte aardappel, beef en een mix van allerlei kruiden en sausjes. Joost en ik vonden het gerecht heerlijk, Tom was er geen liefhebber van aangezien hij niet houdt van pittig en gekruid eten. Het belangrijkste mag niet ontbreken natuurlijk, een lekker koud biertje. Het locale bier op het eiland heet Banks en heeft iets weg van Corona, perfect met dit warme weer dus en waarschijnlijk ook niet de laatste die genuttigd zal worden.

Terug thuis aangekomen besloten Tom en ik dat het wel eens tijd werd om een stuk te gaan rennen en om de rest van onze buurt te ontdekken. Terwijl Joost thuis een heerlijke maaltijd voor ons aan het bereiden was gingen wij dus op pad. Het idee was om naar de zee te rennen en vervolgens weer terug, dit was helaas makkelijker gezegd dan gedaan, het is namelijk een groot doolhof hier. Op het moment dat je een straat ziet die lijkt uit te komen bij zee zit je totaal fout! Na ruim 40 minuten verdwaald te hebben rondgedwaald kwamen we in een opnieuw doodlopend straatje uit, althans dat dachten we. Aan de rechter kant van de straat hing namelijk een oudere vrouw uit het raam naar ons te roepen, ze wees ons de weg naar een steegje dat direct naar zee zou leiden. Niet helemaal overtuigd zijn we het steegje ingegaan en wonder boven wonder kwamen we nog echt bij de zee uit ook.

Na de "zware" Bridgetowndag hebben we een dagje rustig aangedaan om vervolgens de volgende dag voor het eerst naar school te gaan. We werden rond 11 uur verwacht voor de introductieles op de universiteit, gelukkig niet meteen al te vroeg. Na een beetje zoeken vonden we eindelijk het lokaal waar we moesten zijn. Toen we binnen kwamen zaten er al een aantal studenten die eruit zagen als buitenlandse studenten dus we zaten goed. Na een minuut of 10 zat het lokaal vol met 30-40 studenten.

Tijdens de introductie hebben op zijn minst 5 mensen ons toegesproken en informatie gegeven over allerlei zaken zoals eten, cultuur, accomodaties, veiligheid en de gang van zaken bij de examens. Nadat iedereen klaar was met het geven van alle informatie was het formele deel van de dag ten einde gekomen, het was nu voor iedereen tijd om zich kort voor te stellen aan de klas. De klas bestaat uit een zeer leuke mix van Finland, Zweden, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, USA, Canada en een aantal carribische eilanden. Het verschil tussen Europeanen en Amerikanen is meteen duidelijk zichtbaar, waar de Amerika nogal uitbundig zijn zijn de Europeanen wat meer ingetogen de eerste les.

Na de introductieles was het tijd voor de rondleiding over de campus en werden er tegelijkertijd een aantal groepsfoto's genomen. De man die de rondleiding verzorgde deed het volgens mij best aardig, enige probleem was dat niemand hem kon verstaan, zelfs de engelstalige niet! De campus is aardig groot en is rondom een enorm cricketveld gebouwd, het staat er vol met palmbomen om in tussenuren lekker onder te liggen en werkelijk overal lopen kippen rond, we zijn erover na aan het denken om er een te vangen aangezien het vlees in de supermarkten redelijk prijzig is.

Na de tour was het voor iedereen tijd om zich officieel te laten regisstreren en het definitieve rooster te ontvangen. De groep werd in 3 kleinere groepen verdeeld zodat elk uur ongeveer 10 mensen geholpen konden worden. Wij waren de laatste groep en gingen dus na 2 uur na de registratie toe, hier aangekomen bleek dat er pas 3 mensen van de eerste groep waren geholpen en werd het duidelijk dat dit wel eens erg lang kon gaan duren. Na ongeveer 4uur wachten, het was 5uur inmiddels, waren we eindelijk aan de beurt, dat is wat we dachten althans. De vrouw die de registraties afhandelde besloot namelijk om lekker naar huis te gaan en vertelde ons om maandagmorgen om 8;30 uur terug te komen?!

Na de eerste redelijk lange dag op school waren we wel toe aan wat ontspanning, we hoorde van een aantal medestudenten dat er elke vrijdagavond een wekelijks festival plaats vond. Het festival staat hier bekend als het flying fish festival in Oistens. Waar het eigenlijk om gaat is dat je over een boulevard loopt met allerlei kleine handeltjes waar je leuk souvenirs kunt kopen en samen met kleine aapjes op de foto kan. Na de boulevard kom je in een soort krottenwijk uit waar overal kleine eettentjes waren. Ondanks dat we eigenlijk al hadden gegeten besloten we om toch het flying fish gerecht te proberen. We kregen een goed gevuld bord met naast de flying fish ook salade en mac cheese. Mac cheese is ook een lokale specialiteit die het meest te vergelijken is met een soort pasta waar kaas overheen zit. Nadat we klaar waren met eten was het tijd om te feesten en dansen. Er was een plein met een groot podium waar een aantal dj's en live bands hun kunsten konden vertonen. De carribische manier van dansen blijft voor ons nog even wennen, in Nederland zou je hiervoor waarschijnlijk worden opgepakt voor aanranding. Na een leuke avond zijn we terug naar huis gegaan om vervolgens de rest van het weekend lekker rustig aan te doen.

Maandag zou dan eindelijk onze eerste lesdag zijn, zij het niet dat we in het carribisch gebied zitten. Alle tutorials voor deze week waren nog niet begonnen dus dat betekende dat we de maandag toch vrij hadden. Een vak bestaat hier uit een tutorial (werkcollege) en een lecture (hoorcollege). Oke maandag dus geen les dan op naar dinsdag. Helaas werd ons medegedeeld dat er dinsdag ook geen les was in verband met een nationale feestdag, dit was het punt waar we ons begonnen af te vragen of school hier eigenlijk ooit zou beginnen.

Nou aangezien we dinsdag vrij hadden moesten we wel iets gaan doen op maandagavond, na veel opties besloten we om met de gehele klas een sunrise cruise te maken. Waar deze cruise op neer kwam was een boottour maken tot de zon op zou komen, wat we er verder van moesten verwachten wist niemand. De boot zou om 3uur snachts vertrekken en dus vertrokken we om 2uur richting de boot met onze Finse vrienden die ons hielpen om wakker te blijven tot deze late tijd. Eenmaal aangekomen bij de boot duurde het zeeer lang voordat we vertrokken. Ze hebben hier zoiets als Bajan time, om 3uur vertrekken werd namelijk om 5uur vertrekken. Eenmaal vertrokken ging de bar open en was er unlimited drinken voor iedereen, beloofde dus een leuke en gezellige avond te worden. Na ongeveer 2uur dansen en feesten begon de zon op te komen, voor iedereen een teken om een rustig plekje op te zoeken en te genieten van de prachtige zonsopkomst. Rond 9uur kwamen we terug in de haven aan en zijn we rechtstreeks naar het strand gegaan om te slapen, niet het beste idee ooit aangezien de hele klas er nu bij loopt als een kreeft.

Woensdag, ja hoor nu ging onze eerste les toch echt plaatsvinden. De eerste les die we hadden was Cross national management, een vak waar we een onderneming uit Barbados naar een ander land moeten brengen. De leraar sprak in tegenstelling tot veel andere werknemers zeer duidelijk Engels waardoor de les uitstekend te volgen was en zelfs interessant was. Nou een eerste lesdag moet je altijd rustig beginnen dus na deze les waren we dan ook alweer klaar. Omdat het pas 12uur was besloten we om eens even wat Barbadose kilo's van de afgelopen dagen eraf te gaan fitnissen.

Tot zover een update over onze studiereis, ik zal proberen om een aantal relevante foto's met betrekking tot het verslag toe te voegen, natuurlijk puur als aanvulling en niet om mensen jaloers te maken...

Jullie horen binnenkort weer wat vanuit het zonnige Barbados! Niemand hoeft zich zorgen te maken, het leven hier bevalt ons wel!

• 24 Januari 2014 - 22:08

Gerda&Hans:

Leuk!!! Zijn wij hier in Nederland een beetje jaloers? Natuurlijk niet!?! Leer ze, and have a lot of good times.
    groetjes, Gerda&Hans

• 26 Januari 2014 - 12:36

Marian:

Ik ben wel jaloers, leuke foto's!

• 29 Januari 2014 - 21:07

Fam.hermans Uit Buggenum:

Hoij Nick;
    Nou Nick wij vragen ons af of je dit wel onder deze" omstandigheden"'
    vol kunt houden,als we de foto's en de verslagen hebben gezien en gelezen!!!!!
    Studeer ze,maar ook zeker genieten van alles om je heen!
    Groetjes uit Buggenum.

• 03 Februari 2014 - 12:34

Kwikke:

Heej Nick!
    Ik had gehoord van iemand dat men op barbados goeje afhaal chineze hebben! No Joke!!
    Misschien een ideetje om dit te gaan proeven? Low Calore based dus geen fitniss!

Grtt

De Roeje

• 08 Februari 2014 - 22:21

Maria Vd Biggelaar:

Nou jongens geniet er vooral van.

Groetjes Maria